Argumentationsteknik och försäljning

Posted on June 16, 2010
Filed Under Dagens Sherpa | Leave a Comment

Som filosof tror man sig vara en mästare på att argumentera, inte genom retoriska knep men helt enkelt genom att tydliggöra relevanta omständigheter. Men ibland går man bet.

Jag ringde nyligen svenska Apple för att beställa en dator till min syster. Halvvägs igenom beställningen kom frågan om jag inte ville ha en extra försäkring för två tusen kronor. Jag tänkte högt att visserligen hade jag själv valt bort den när jag köpte en dator nyligen, men att för min syster skulle det nog vara bra. Killen i luren avbröt mina funderingar och hävdade att försäkringen var ett bra köp för alla. Tja, resonerade jag, om man mest har den stående hemma och har en granne som är mac-konsult så blir ju nyttan mindre (vilket nästan stämmer i mitt fall). Inte alls, menade han, för om moderkortet dör så hjälper det inte med någon mac-konsult. Det erkände jag var korrekt, men påminde om att grundfrågan ju var om det var värt att lägga pengarna på en försäkring. Jag påpekade att företag faktiskt tjänar pengar på försäkringar så att på lång sikt måste till och med genomsnittskunden förlora pengar på att köpa försäkring. Inte alls, menade försäljaren, för när väl moderkortet är trasigt så kommer jag vara så glad att jag har en försäkring.

Här någonstans gav jag upp och undrade om vi kunde gå vidare med det aktuella köpet, särskilt som jag ju ville ha en försäkring den här gången. Han var tyst en kort stund, tyckte samla sig till en ny ansats, men inför denna högst aktuella och påtagliga logik gav han till sist med sig och gick med på att sälja mig en försäkring även om jag inte köpt en tidigare.

/Kalle

Comments

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/b/1/b/filosofigruppen.se/httpd.www/sherpa/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Leave a Reply