Ett nytt gudsbegrepp?

Posted on April 29, 2011
Filed Under Dagens Sherpa, Religion | 4 Comments

I går kväll träffades Sherpagänget för en formell träff med utrymme för informellt prat. Alltid lika stimulerande och tankeväckande. En av vårens salonger behandlade temat absoluta förbud. Flera i publiken menade att tanken på absoluta förbud inte alls är orimlig och gav olika exempel på absoluta förbud. Exempelvis att man inte får skräpa ned. Efter gårdagens huvudnyhet att kända friidrottsstjärnor blivit sexuellt utnyttjade av sin tränare torde pedofili kvalificerad sig till klassen av absoluta förbud. Pedofili är ett så kallat skambrott – förkastligt och oförsvarbart, både i förhållande till samhällets lagar och sociala normer. Den gamle antike skeptikerna Karneades som påstod att det inte finns något påstående som är helt säkert hade alltså fel: Pedofili är ett exempel på absoluta förbud som är förankrat inte enbart i lagar och sociala normer utan även i en absolut moral. Absoluta förbud tycks förutsätta tanken på en absolut och objektiv etisk grundval. Absoluta förbud är oberoende av sociala normer och  oförenligt med kulturrelativism.

Moralisk objektivism är en semantisk teori enligt, filosofiprofessor Lars Bergströms grundbok i värdeteori, men igår fick jag lära mig att moralisk objektivism också kan vara en epistemologisk teori och till och med en ontologisk: Det finns moraliska fakta. Värderealism och moralisk objektivism blir två namn på samma sak. Det finns ett svar ”där ute” att finna på våra moraliska problem. Hur vi ska leva, vad som är absoluta förbud och vad vi interpersonellt bör komma överrens om. Vi kan således interpersonellt skapa konventioner och social normer som i objektiv mening är felaktiga. Tanken svindlar, men samtidigt – vilken tröst. Det finns säkra absoluta svar på moralisk problem även om de tycks svårtillgängliga.

Moralisk objektivism som ontologisk teori tycks beskriva en värld med allomfattande moralisk värden som vi bör anpassa våra liv efter. En moralisk realitet oberoende våra omdömen och åsikter om den. En moralisk dogmatik vi lever omedveten om (även om vissa kanske har sett ljuset).

Det är av vikt att skilja på Gud och religion – buddhismen som religion förutsätter exempelvis inte tanken på en skapare. Men det tycks inte finnas några goda skäl att tro på Gud även om man skulle vilja. Men en tro på religion förutsätter inte en tro på Gud. Moralisk objektivism skulle kunna kvalificera sig i denna sekulariserade mening. Man kan skapa en liturgi kring moralisk objektivism. Man kan i djup kontemplation, meditation och bön söka kunskap och insikt om de hemligheter som den moraliska objektivismen som ontologisk teori gömmer. Moralisk objektivism tycks vara en rationell livsåskådning för den moderna människan. En ny religion, en ny sorts gudsbegrepp, med viss modifikation.

/Jan

Comments

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/b/1/b/filosofigruppen.se/httpd.www/sherpa/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

4 Responses to “Ett nytt gudsbegrepp?”

  1. Ronny Olsson on May 4th, 2011 11:06 pm

    Om pedofili. Något jag förkastar vid varje tillfälle. Det har inget med ömsesidig vilja att göra.
    Men, under den grekiska perioden av filosofins framväxt var pedofili en accepterad del av lärandet. Pedagogen älskade lärlingen och befästade det sexuellt. Exempel; Sokrates.

  2. Søren Holm on May 18th, 2011 4:05 pm

    Tack Jan. Tydligt och tankeväckande.

  3. Tobias H on June 28th, 2011 10:25 pm

    Intressant synpunkt. Jag håller mig förvisso till en mer klassisk religionssyn, men jag tror att jag var inne på någonting liknande i mitt kapitel i 8 filosofiska texter (Anomali Förlag).

  4. 76Tisha on August 8th, 2017 12:13 pm

    Hi blogger, i must say you have high quality articles here.

    Your page can go viral. You need initial traffic boost only.

    How to get it? Search for: Mertiso’s tips go viral

Leave a Reply